Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsem příliš citlivá

Jako dítě jsem měla ideje o tom, že změním svět. Čím jsem starší, tím víc jsem raději, že stíhám zvládat akorát tak samu sebe, natož celý svět.

Zaujal mě článek na mém oblíbeném portálu o hypersenzitivitě. Nadpis zněl, zda je zvýšená citlivost prokletím nebo darem. A tento článek mě přiměl zauvažovat o tom, co pro mě znamená moje citlivost. 

Vždy záleželo na konkrétní situaci, která v mém životě proběhla. Avšak nakonec všechny příběhy v mém životě měly význam a smysl. Z toho důvodu nerada škatulkuji do tabulky dobré nebo zlé, černé nebo bílé. Ráda bych se pozastavila nad tím, co mě hypersenzitivita učí. A učí mě - neztotožňovat se se svou myslí. 

Kolikrát jsem myslela, tolikrát jsem se spletla. Kdybych se pořád identifikovala se svými myšlenkami, které jsem již tisíckrát změnila, musela bych se tisíckrát stát jiným člověkem. V jádru jsem však pořád stejná lidská bytost.

Jak jsem v perexu napověděla, přecitlivělost a vnímání emocí u dalších lidí mě vedlo k pocitu plných nekonečných nadějí. Chtěla jsem pomáhat druhým k lepšímu životu, i když jsem si sama svoje štěstí nedokázala najít. Ztrácela jsem hranice a neviděla, kde mé končí a kde začínají u jiného člověka. Po letech si dokáži přiznat, že jsem svůj pocit nedostatečnosti a zmatku hledala venku v okolí. 

Kde se vzal pocit nedostatečnosti? Vnímala jsem emoce rodičů, které jsem nedokázala odlišit od svých, takže jsem je považovala za své. Tudíž jsem za rodiče chtěla převzít zodpovědnost, která mi nenáležela. (Takhle podobně to bylo i se záchranou světa. :) Upadala jsem do depresí a chaosu, protože jsem s reakcemi u druhých nemohla nic udělat. Vyrovnávala jsem se s tím různým způsobem. (Od omdlévání až utíkání z domu, alkohol atd.)  Nosila jsem sebou tíhu a bolest, která mě tlačila nejen zevnitř, ale i z venku. Ten tlak z okolí, které mě nedokázalo pochopit a ještě víc ubližovalo, mě ubíjel: "Ty jsi dítě, to přece nemůžeš chápat. To pochopíš až vyrosteš aj." Okolí dávalo najevo, že jsem podřízený tvor, přitom jsem cítila, že je to tak trošku jinak. 

Náš systém je propracovaný tak, abychom co nejméně cítili a stali se nejlépe roboty. Jenže to, co člověk může cítit uvnitř sebe má jinou hloubku a nekonečnou hodnotu, oproti tomu, co se děje kolem.

Každé dítě je citlivé a vnímavé. Ví, jak se cítí rodiče a nejbližší lidé v okolí. Pokud nejsou šťastní, vycítí to. Připadala jsem si nepochopena, takže nemilována. Každý člověk byl jednou dítětem a každý člověk si svojí malou nebo nemalou křivdu nese, jen možná v jiné hloubce. Akorát byl člověk pohlcen systémem natolik, že se uzavřel a "znecitlivěl" a svou pozornost směřuje ven místo dovnitř. Je to totiž pohodlnější cesta a ta tolik nebolí. Člověk kdysi vyjádřil emoci a následně za ni dostal facku z okolí. A on nechce být nadále odsouzen a zesměšněn. 

Naštěstí je všechno tak excelentně zařízeno, že i ten nejtvrdší ledovec nakonec roztaje a otevře srdce. Člověk je krátký na chemické procesy v těle a nedokáže převzít moc nad hormony, alespoň ne úplně. (Antikoncepce je účinná na 99,9 %. Pořád někde ve vzduchu nějaké procento lítá a takové procento není lidským rozumem uchopeno. :) 

Učím se s takovou citlivostí žít a hledám rovnováhu. Jeden extrém jsem si už vyzkoužela. Byla jsem hodný, laskavý a všem vyhovující člověk. Mýlila jsem se. Konfliktům jsem se vyhýbala. Už to vidím jinak. On mi to taky život ukázal. Když se koukáte a nasloucháte, víte kam směřovat. Citlivý člověk těžko vidí své hranice, nemá ukotvenou osobnost. Zapomíná sám na sebe.

Ve zdravém těle, zdravý duch. Někdy je však potřeba empaticky vycítit, kdy je správný čas na to někoho poslat do....  

 

 

Autor: Lucie Volková | pátek 10.1.2020 11:39 | karma článku: 15,67 | přečteno: 640x
  • Další články autora
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
O životě. Oživ-te se.

Seznam rubrik